מינוקסי תופעות לוואי

אחד הדברים שהכי הפחידו ועדיין מפחידים אותי בתור משתמש במינוקסי 5 הם תופעות הלוואי. 
הרי ברור שאין בר דעת אחד שיתנגד לתכשיר שיחזיר לו את השיער או לפחות יעצור לו את ההתקרחות. הבעיה הגדולה ביותר היא כאשר אותו תכשיר מגיע עם חבילת תופעות.
בואו לא נשכח שהמינוקסי עצמו הוא תופעת לוואי אחת גדולה. הרי במקור ראינו כי היה ניסיון ליצר תרופה כנגד אולקוס ומתברר שתופעת הלוואי שלה הוא הורדת לחץ הדם. 
לימים אף התברר כי גם להשפעה על לחץ הדם יש תופעת לוואי נוספת והיא הצמחת שיער, ראוי לציין כי לקיחת המינוקסי להורדת לחץ דם היא דרך הפה ומכאן יש צפי גדול לתופעות לוואי. לכן יש לקחת בפרופורציה כל תופעת לוואי המדווחת גם במחקרים וכמובן להסתכל על האחוז שחווה אותה. מאחר ומדובר בתכשיר למריחה מקומית על הקרקפת, תופעות הלוואי יהיו נמוכות.

דבר נוסף שראיתי בסקירות שונות היא שמינוקסי הנוזלי מכיל שני חומרים נוספים שאמורים לעזור בספיגת החומר בעור. מדובר באלכוהול ופרופילן גליקול (תוסף מזון לא רעיל המשמש כממס) ולכן חלק מתופעות הלוואי הקלות קשורות דווקא לחומרים אלה.

אז לאחר שבדקתי על עצמי ואף סקרתי כמה מחקרים על תופעות לוואי של מינוקסידיל, בואו ונפתח בכל זאת את תיבת הפנדורה וננסה להבין אילו תופעות לוואי קיימות ודווחו ע"י משתמש מינוקסי בטיפול מקומי, חשוב לציין וממה שסקרתי רוב תופעות הלוואי נדירות:

גירוי של הקרקפת

אני יכול להעיד בעצמי כי בעת כתיבת שורות אלה, כשאני כבר שבוע לאחר השימוש במינוקסי 5, עברתי מס' ימים בהם הרגשתי את הקרקרפת מעט מאוד צורבת. אני לא יודע אם אני יכול לומר בפה מלא כי מדובר בגירוי או בגירוד כפי שמעידים אחרים שחוו זאת אבל הרגשתי מעט את הקרקפת היכן שהשפרצתי את התמיסה(אני לא משתמש בקצף) ולא היתה לי בעיה לא לגעת באיזור כי בתכלס זה היה ממש בקטנה, אז בשורה התחתונה הכל טוב.

כל נושא הגירוי והגירוד של הקרקפת נצפה פה ושם במחקרים בנוסף לאדמימות ופשוט אי נוחות, ותאמת זה די צפוי, גם אם היו מורחים לי כל דבר אחר על הראש, מאבוקדו ועד לימון, אני מעריך שלאחר כמה שעות הייתי מרגיש את זה. החדשות הטובות היא שלא מדובר בחומר שהוא דביק או סמיך, סה"כ רובו ככולו נספג בעור הקרקפת. מלבד זה נצפו גם החמרות של סבוריאה (מחלקת הקשקשים הידועה) אבל לא מדובר במקרים שכיחים במיוחד.

ממחקרים שסקרתי הבנתי כי תופעות לוואי אלה כנראה נובעים מהפרופילן קליקול שהוסף למינוקסי. מעניין.

קשקשים

קשקשים אמרנו? עדיין לא. הם נדחפים בכל הזדמנות וקופצים לביקו בסביבה עם כל תרופה המכילה מינוקסידיל, לא משנה אם שמה מינוקסי או רוגיין.

כתוצאה מאותם גירויים שראינו מקודם, נוצרים שינויים שונים בקרקפת ולעיתים מחריפה התופעה של סבוריאה (אותה מחלקת קשקשים עקשנית).

החדשות הטובות היא שלעיתים תופעה זאת ואחרות של הקרקפת די נחלשות או נעלמות לאחר שהעור מתרגל לחומרים.

רואים אותם? הם מבצבעים, קצת נופלים על המצח אבל קיימים, הקשקשים.

נשירה מפושטת

רגע רגע רגע, משהו מוזר כתוב כאן. הרי קניתי את מינוקסי 5 כדי להצמיח שיער, אז מה השטות הזאת של תופעת לוואי בשם נשירה מופשטת? הרי ממש לא לשם כך התכנסנו היום.

אני חייב לציין שכשראיתי את התופעה במס' מקומות נבהלתי מעט, הרי המצב שלי כרגע כזה קריטי מבחינתי ואני בגלל זה לוקח סוג של תרופה. אם מדובר כאן בהחרפה של הנשירה, אני בהחלט עשוי לחפש תרופה נגד התקף לב!

אך כשהמשכתי לסקור את הנושא קצת נרגעתי, הבנתי שהתופעה מתרחשת בגלל קיצור שלב המנוחה (Telogen) של זקיק השיער. שם התופעה כאמור הוא נשירה מפושטת (Telogen effluvium) ובגדול מדובר בנשירה זמנית בגלל קיצור שלב המנוחה. 

מה שמצחיק כאן הוא שיש שתמשמשים במינוקסי בכדי לטפל בתופעה של נשירה מפושטת, שהרי היא גם יכולה להיגרם מתופעות שונות של סטרס, ומי יודע אולי זה גם המקרה שלי מאחר והנשירה שלי החלה יחסית בצורה מהירה ולאחר ובמהלך תקופה די לחוצה בחיי. בכל אופן בהמשך לקיצור שלב המנוחה, התרופה אמורה להגדיל את זמן הגדילה (Anagen) וכן את קוטר השיערה ולכן לפחות כרגע, אני רגוע.

דלקת עור ממגע אלרגית

אומנם לא ניתקלתי בזה בעצמי, גם לא על חברים ואחרים, אך במחקרים נתקלתי בתופעה הפחות שכיחה. 

דלקת עור ממגע מתרחשת כאשר חומר כלשהוא מגרה את העור. זאת האלרגית, כמו במקרה כאן, מעוררת את התגובה החיסונית של העור כנגד החומר ובסופו של דבר מתפתחת דלקת על העור. מאחר ומדובר בתופעה אלרגית הפרדתי אותה משאר תופעות הלוואי של גירוי הרשומות מעלה.

התופעה של דלקת עור ממגע אלרגית עשויה לכלול אדמומיות, גירוד ומצב של אקזמה.

כפי שפירטתי לא נתקלתי בתופעה, אך היא קיימת במחקרים. הדלקת יכולה להיגרם או מהמינוקסידיל עצמו או מהפרופילן גליקול. במקרה כזה, בעצת המחקרים כדאי לנסות את המינוקסידיל בצורת קצף שאינו מכיל את הפרופיל גליקול.

עוד תופעות לוואי נדירות למדי

כמובן שבהמשך לכל תרופה ומורכבתו של גוף האדם והשוני הנובע מאדם לאדם, ניתן לשמוע על מקרים נדירים של תופעות לוואי נוספות. והרי הן:

  • אקנה באיזור המריחה.
  • גדילת שיער יתר בפנים.
  •  התנפחות בפנים
מלבד אלה אפשר לקרוא על תופעות לוואי הקשורות לספיגת יתר של החומר בגוף, אבל להערכתי צריך לייחס אותם ללקיחה של החומר (לא עלינו) דרך הפה.

טיפים למניעת תופעות לוואי

  • השתמשו רק בצורה מקומית – נשמע טיפ מצחיק אה? אבל במחקרים שסקרו תופעות לוואי חמורות התברר כי אנשים צרכו זאת בבליעה. במודע או שלא במודע. לכן קודם כל אל תשכחו שכדי שתרופה תגרום לתופעות לוואי חמורות בדר"כ היא נצרכת דרך הפה. מינוקסי מיועד לרוב למריחה באיזור הבעייתי, וחשוב להיצמד להוראות הרופא והיצרן.
  • לא להגדיל מינון – היצרן אמר להשתמש ב – 1 מ"ל תמיסה כל פעם. רוצים יותר? עדיף שתעדכנו את הרופא שלכם. אני אישית מעדיף להשתמש בקצת פחות, אולי בגלל שאצלי לא מדובר בכל איזור הראש הסובל מהתקרחות.
  •  חפיפת הראש – החומר מפריע כשהוא הרבה זמן על הראש? בהתאם להוראות היצרן (לרוב 4 שעות לאחר המריחה) ניתן לחפוף ולתת לקרקפת לנוח קצת.
  • לא בהנקה ובהריון – על אף שמחקרים לא הוכיחו נזק לילוד (מלבד מקרים מאוד נדירים) רשום בפירוש לא לקחת את התרופה אם את בהריון או מניקה. חשוב לי לרשום את זה מאחר ומדובר כאן בתרופה הנמכרת ללא מרשם. יש דברים שלא מסתכנים בהם, והריון והנקה הוא ביניהם.

אז האם כדאי לקחת מינוקסי עם כל תופעות הלוואי?

ראשית כדי לפחד ולחשוש ניתן להסתכל בפירוט המלא באתר webmed על תופעות הלוואי של מינוקסידיל, זאת רשימה יפה של תופעות לוואי בדומה לכל עלוני התרופות שיודעים להפחיד (כמעט תמיד לא בצדק) על תופעות לוואי שונות שיודע האלה מאיין הגיעו.

במקרה שלי כמובן ששאלתי את הרופא עור שלי האם יש סכנה וזה נספג בדם, לאחר שראיתי את הגיחוך שלו הבנתי שהסיכוי לכך נמוך למדי. הוכחה נוספת לכך שמצאתי היא שהתרופה עצמה, שבלקיחה דרך הפה נועדה להוריד את לחץ הדם, לא משפיעה כלל על לחץ הדם גם עם לקיחה של 5% לפי מחקרים שונים. אני בינתיים רגוע (ומעדכן גם כאן) ולכם אני ממליץ קודם להתייעץ עם הרופא שלכם, הוא הכי מכיר אתכם ובהמשך לכך, במידה והוא ממליץ, להתחיל את הטיפול במינוקסי בצורה רגועה ושלווה.

רוצים להמשיך לעקוב אחרי ההתקדמות הטיפול בהקרחה שלי וגם לקבל את המידע העדכני והמדעי לטיפול בהתקרחות? חפשו או פשוט היכנסו ל"קרחת"!

היה מעניין? שתפו את המאמר!

2 תגובות

  1. מה קורה? איך אתה יודע בעצם שמדובר בטלוגן איפליוויום ולא באנדרוגניק אלופיסיה(התקרחות גברית טיפוסית) אני ממש בצומת דרכים, יש לי תור לרופא מומחה לשיער בעוד 20 יום, לפני כ-3 שבועות החלה לי נשירת שיער מאוד מואצת לדעתי, בערך -400 300 שיערות ליום , כל פעם שאני מעביר את היד בשיער נופלות מלא שיערות(כשהוא רטוב יכול להיות גם 20 במכה) התחיל לי דילול נראה לעין בכל מרכז הראש מקדימה ומאחורה, נראה די דומה לשלך מקדימה, כשהתחלתי לחקור על הנושא ראיתי שיש הרבה שמקשרים חום גבוה או סטרס לטלוגן איפליוויום ואכן לפני כ3 חודשים חוויתי קורונה ברמה בינונית והייתי עם חום גבוה שלא יורד כ7-8 ימים , השאלה איך יודעים אם זו הנשירה הזמנית או התחלה של התקרחות גברית טיפוסית , מיותר לציין שאני בלחץ אטומי שכן אני בן 33 ולא חוויתי שום סוג של נשירה אף פעם ותמיד השיער שלי היה מלא וחזק והדבר שהכי הייתי מקבל עליו מחמאות ועכשיו הפך דליל וחלש…. חושב על להתחיל מינוקסידיל כבר עכשיו לפני הפגישה עם הרופא המומחה בעוד כ-3 שבועות …. אשמח למשוב ….

    1. היי דויד
      במקרה שלי זה היה אננרוגניק אלופיסיה בגלל שניתן לראות את ההתקרחות הגברית הטיפוסית בעיקר בחלק העליון הקדמי. מפרצים ודלילות מקדימה. לפי התיאור שלך ההתקרחות היא גם מאחור נכון? אם כן הגיוני יותר שזה Telogen effluvium אם כי יכול להיות גם שילוב ביניהם.
      ראה את המחקר הבא שמקשר בין פוסט קורונה לנשירה מפושטת (Telogen effluvium). אם כי לרוב זה זמני ומפסיק לדעתי.
      הכי חשוב בטח זה להירגע, הרי זה כבר לא בשליטתנו וזה ייפסק וסטרט רק מרע את המצב. אשמח לעדכונך גם מה הרופא חושב המון בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *